31 lipca 2023

Zapomniane ziemniaki, koniec lipca w ogrodzie i witajcie, pomidory!

 Rok temu miałam ziemniakowy zagonek w południowym warzywniku, od frontu. Ziemniaki wykopałam, a potem posadziłam tam borówki, bo mi szkoda było dobrego miejsca, a borówek nigdy dość. 

Jakież moje zdziwienie bylo wiosną, gdy ziemniaki znowu wyrosły sobie w zrębkach, między borówkami. Musiałam zapomnieć o kilku malutkich bulwkach, zostały sobie na zimę i spokojnie wyrosły. Bez pielęgnowania, bez okopywania, bez żadnych zabiegów zebrałam własnie wielki kosz i są śliczne. Co ciekawe, pod samą ziemią, w zasadzie na wierzchu, wystarczyło rozgarnąć zrębki ręką.

Dosiały się do nich kosmosy i kukurydza, więc rosły wszystkie razem.




 
Piękne i smaczne! Dzisiaj na obiad z botwinką i chłodnikiem.

 

Koniec lipca w ogrodzie jest feerią światła, kolorów i cieszy oko. Serce też, bo zaczynają się pierwsze warzywne zbiory. Jest fasolka szparagowa! I powódź ogórków. Zrobiłam im sznurki, ale odmawiają współpracy i pełzną po ziemi, mama twierdzi, że to dlatego, że ogórek lubi wilgoć, chowa się pod liścmi i tak mu dobrze, brać z ziemi siłę i jędrność. Całkiem możliwe, nie narzekam, musze tylko bobrować między liśćmi i uważać, gdzie stąpam, bo się towarzystwo rozpełzło. Tak samo jak dynie i cukinie.


Cebula już wybrana, jest różnie, są spore, są mniejsze. Na zagonek po cebuli pójdzie szpinak i koper na jesienny rzut, a potem czosnek zimowy.



Z wiadomości wspaniałych, zaczęły się pomidory. Jemy codziennie i póki co, mój faworyt to smakujące wytrawną śliwką noire de creme.

Koktajlowych jest mnóstwo


Na kwiatowych rabatach pstro, wesoło, kwiatowe wesołe miasteczko.





Na łąkach też pięknie. Można brodzić i brodzić, robić bukiety i patrzeć w nieskończoność. Zawsze lubiłam przydrożne i łąkowe dzikusy. Znoszę do domu namiętnie i pachną w niebogłosy, susząc się w pęczkach.







 
Czarny bez jeszcze zielony:)

 
Liście dębowe dobre do ogórków

 
Jabłka z łąki, z dzikiej jabłonki, parchate, kwaśne, aż wykrzywia, ale najpyszniejsze:) 
Ze spraw domowych, to w kuchni pachną floksy, a na tarasowych meblach królują koty, które mają cały czas świata:)
 



 
I do kompotu cukiniowe ciasto z borówkami.
Spijamy całe lato, jak Ronja:)
 
"Ja wsysam w siebie lato tak jak dzika pszczoła wsysa miód – […] – Zbieram wszystko w jedną dużą bryłę lata, żeby żyć nią, kiedy... kiedy nie będzie już lata […]. To jest taki wielki przekładaniec, są w nim wschody słońca i czarne jagody na gałązkach, i piegi na twoich ramionach, i blask księżyca nad rzeką wieczorami, i niebo pełne gwiazd, i las, i upał południa, kiedy słońce złoci sosny, i przelotne deszcze wieczorne, i wszystko inne, i wiewiórki, i lisy, i zające, i łosie, i wszystkie dzikie konie, które poznaliśmy, i to, jak pływamy, i jak jeździmy konno po lesie, tak, to jest cały ogromny przekładaniec z tego wszystkiego, co jest latem!"

Ronja, córka zbójnika

 


 







5 komentarzy:

  1. Podaj przepis na cukiniowe ciasto, please! Rozdajemy na prawo i lewo, a wciąż ich tak wiele.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo. Ubić 4 żółtka z ³/4 szklanki cukru. Ubijając wlać tyle samo oleju ile cukru i dodać 2 łyżki jogurtu i dwie szklanki potraktowanej posolonej i odciśniętej cukinii. Na koniec suche: dwie szklanki mąki wymieszanej z łyżeczká proszku i łyżeczką sody. Kakao i cynamon i kardamon do smaku. Można czekoladę gorzka rozpuszczoną.mieszamy lyzką jak za gęste dodać mleka lub jogurtu. Piec ok 40 minut może ciut mniej. Ja dodałam borówek 😀

      Usuń
    2. Z odpowiedzi wyłaniają się kolejne pytania.
      Jaka ma być konsystencja ciasta? ( bo co to znaczy ; "jak za gęste.." )
      Jaka duża blacha?
      Dzięki!

      Usuń
    3. Ma się nakładać łyżką 😄takie zwarte. Blaszka 25 na 40 u mnie wyszla

      Usuń
  2. Przed nami jeszcze cały sierpień i jeszcze sporo czasu,by czerpać z lata ile się da...
    Sarah Ban Breathnach -* Ścieżka prostej obfitości* i jej jakże proste i zwyczajne letnie propozycje radości :
    -Pamiętaj,że lody są dobre dla duszy
    -Zawrzyj pokój z samą sobą
    -Powieś hamak i połóż się w nim
    -Pomaluj paznokcie u nóg na czerwono
    -Nie martw się ,żyj jednym dniem naraz
    -Stań nad wodą albo usiądż na ręczniku,aby popatrzeć na morze
    -Podczas letniej burzy usiądż na środku łóżka w ciemności i patrz w okno
    -Poszukaj książek,które lubiłaś jako dziecko...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że zostawisz ślad :)