15 lutego 2020

Wieści z ogrodu


Pogoda przedwiośniowa. Widzieliśmy już lecące klucze gęsi - na łąkach pod lasem nawołują się żurawie. Ziemia nie jest zmarznięta, więc wzięliśmy się za szykowanie zagonków i porządki. Na grządki trafił kompost, pod krzewy kompost i zrębki.


Pod ścianą garażu mam porzeczki czerwone, jeżyny, pigowiec i rajską jabłonkę - mam nadzieję, że zasilone dobrze przekompostowanym popieczarkowym kompostem i przykryte zrębkami odwdzięczą się w tym roku większą ilością owoców. Bo jak pisałam, nasza ziemia przepodła, kilka centymetrów ciemniejszego a mniej na głębokośc szpadla zaczyna się już piach.


 Drzewka też dostały kompostową pierzynkę wrzuconą na karton. Jak uratowac śliwke zaatakowaną przez porosty na pniu i gałązkach? Może kompost pomoże?


Wiosenne kwiaty  już wychodzą - kilka ciepłych dni i będziemy mieć krokusy, dzisiaj widziałam pączki. Leszczyna kwitnie. A tak wyglądają zrębki, maszyna sprawdza się wspaniale, rębak kupiliśmy czeski, dość duży, 15KM, ma funkcję automatycznego wciągania gałęzi i w końcu mogę sobie podsypywać przyjemne okrycie dla ziemi z tego, co nam wyrosło w nadmiarze, co trzeba przyciąć, a co może wrócić jako organiczna materia z powrotem.





17 komentarzy:

  1. Śliwkę najlepiej jest umyć ciepłą wodą z dodatkiem płynu do naczyń. Zwyczajnie wyszorować szczoteczką, ale tak, aby nie pokaleczyć. Ja tak robię i zazwyczaj pomaga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak się nazywa rębak? Kupowaliście przez internet? Jak patrzę na te przygotowane zagonki, to mnie zazdrość zżera;))) Taka pozytywna, że mam ochotę od razu lecieć do roboty;) Ale dziś drewno układałam cały dzień prawie, a było pięknie i ciepło u nas (Małopolska). Co do tych porostów, to słyszałam, że one nie szkodzą drzewom. Tak przynajmniej mówił Pan prowadzący kanał "Zielone Pogotowie" ma YT, wsiąkłam tam zupełnie, znasz może? Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hecht 6642. Przez internet. Przyszedł w skrzyni do złożenia samemu. Nie znam kanału popatrze z przyjemnością.Mnie też goni na dwór tęsknota😀

      Usuń
    2. Dzięki. Zastanawiam się już od paru lat nad zakupem rębaka...

      Usuń
  3. Kalino, porosty nie szkodzą drzewom, to organizmy wskaźnikowe - są bardzo wrażliwe na obecność dwutlenku siarki (SO2) w powietrzu, dlatego ich brak lub występowanie świadczy o stopniu czystości powietrza. Korzystając ze "skali porostowej" sama określisz, jakiego rodzaju porosty występują na korze śliwy i stan powietrza w okolicy. Ocena będzie tym dokładniejsza, im starsze jest drzewo (najlepiej oglądać stare drzewa owocowe w sadzie lub stare drzewa w lesie). Niektórzy mylą porosty z glonami - taki zielony nalot na korze drzew, na murach, na starych drewnianych płotach z północnej strony (można wyznaczyć w przybliżeniu kierunki świata w terenie bez kompasu). Nigdzie nie wyczytałam, żeby te glony szkodziły drzewom, można się tylko niechcący wybrudzić lub splamić odzież. Gdy drzewa są obficie pokryte glonami, a porostów brak lub są takie skorupiaste i żadnych innych, może to świadczyć o niezbyt czystym powietrzu.
    Kalino, serdecznie Cię pozdrawiam i życzę powodzenia we wszystkim, czego się podejmujesz :)
    Lucyna ze Śląska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie wyjaśnione dziękuję! Mam nadzieję, że energii mi starczy na wszystkie pomysły.

      Usuń
    2. Leśnik od Sekretnego życia pisał, że mech i porosty nawożą drzewo i zatrzymują wodę. Mało jedzą i nie szkodzą, bo mają krótkie nóżki, czyli korzonki. Pozdrawiam!
      Czajka

      Usuń
    3. To moze one ratują moją chorą śliwkę? OK, to nie bede ich ruszac! Pozdrowionka tez:)

      Usuń
  4. Jak serdeczni gospodarze czekający na przyjście gości, tak szykujecie się powitać wiosnę. Aż serce się cieszy patrząc na waszą zagospodarowaną ziemię, i tuż przypominam sobie, że moja działka jest jeszcze w stanie nie tkniętym ,bo jednak wielka odległość robi swoje. Ciepłe pozdrowienia wileńskie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pozdrawiamy Wilno! Honoratko praca wre. Czas strasznie szybķo nam ucieka😀moja bacia mawiała że pieniądze odzyskasz ale czasu straconego nie odzyskasz😀

    OdpowiedzUsuń
  6. Porosty podobno wcale nie szkodzą drzewom, a nawet wręcz przeciwnie: https://www.dzialkowiec.com.pl/porosty-na-gaziach Gdybyś jednak chciała je koniecznie usunąć, to może pomóc wyszorowanie gałązek wodą z mydłem, a po obeschnięciu pobielenie pnia wapnem (tak jak w przypadku jabłoni się robi na wiosnę - wapno ma zasadowy odczyn, a mchy i porosty lubią kwaśny)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgodzę się z Tobą. Z sadami jestem związana od dzieciństwa i z mojej obserwacji wynika, że drzewka porośnięte porostami szybciej schną. Ich gałązki są bardziej łamliwe. Szybciej też zaczynają chorować na raka i zgniliznę kory. Widziałam stare sady całe suche, a przy ty pięknie obrośnięte porostami i mchami.

      Usuń
  7. PS: a patrząc z czysto estetycznego punktu widzenia, to uwielbiam drzewa z porostami - kojarzy mi się to z japońskimi ogrodami "mchowymi". W moim ogrodzie porosty są na orzechu włoskim - nie wydaje się, aby mu to jakkolwiek wadziło. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wczoraj akurat oglądałam filmik z Zielonego Pogotowia na yt nt.porostów na małych drzewkach - trzeba zdjąć darń wokół i odżywić takie drzewko

    OdpowiedzUsuń
  9. Your Affiliate Money Printing Machine is ready -

    Plus, making money with it is as easy as 1..2..3!

    Follow the steps below to make money...

    STEP 1. Tell the system which affiliate products you want to promote
    STEP 2. Add PUSH BUTTON TRAFFIC (this LITERALLY takes 2 minutes)
    STEP 3. See how the affiliate system grow your list and sell your affiliate products on it's own!

    Are you ready to make money automatically???

    Click here to start running the system

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja ze swojej strony mogę polecić asortyment tego producenta: https://alltech-shop.eu/pl/kategorie/606/luparki_swidrowe Stawia głównie na jakość, więc będziecie zadowoleni.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że zostawisz ślad :)